onsdag 8 juni 2011

Majas alfabetsånger

Idag hade yngsta sonen avslutning med sin förskola. De sjöng några av Majas alfabetssånger och jag spelade till. Majas alfabetssånger är 26 sånger av Lena Anderson och Kerstin Andeby där varje bokstav i alfabetet representerar en blomma/växt/träd och har en egen liten sång. De är väldigt fina - både melodierna och texterna och illustrationerna i boken är så söta. Barnen idag sjöng sångerna S O L & B A D som nästan alla handlar om växter i vår egen trädgård (blåklinten är hos oss bergklint och asken lånade jag)!


S
Gult som solsken, gult som gull, vi har hela ängen full av smörblommor som står och nickar. 
Vårt sommargolv har gula prickar.





O

Under ormbunken satt en näbbmus så tyst, han ville nog inte av regnet bli kysst. "Du har det bra du som bor i en skog", sa jag och jag tyckte precis att han log.



L
På väldoft kunde jag kanske bli rik om jag hade en liten lavendelfabrik, där påsar av blommor stoppades fulla och jag finge hjälp av Inga och Ulla. Sen säljer vi påsar med ljuvliga dofter att lägga i lådor bland linnen och kofter.


B
Blått är mitt hårband, blå är min kjol, blåa är blåbär, blå är viol. Havet är blått, och himlen är blå, men blåast av allt är nog blåklint ändå.


A
Vi har en ask, den är minst hundra år, den blir bara högre ju mer tiden går, och jag har en gunga på lägsta grenen, där sitter jag ofta och dinglar med benen.



D
En daggkåpa ville jag vara och bära daggpärlor klara, i kjol så fin med uddig kant, det skulle allt vara fasligt grant!


1 kommentar:

  1. Att du hade så många Maja-blommor!
    Kul tycker Barbro

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...