söndag 29 juni 2014

åska / thunder






när regnet vräker ner
och åskan går
en dag på sommarlovet
mitt och pojkarnas
det blir mörkt både ute och inne
vi drar ut sladdarna till tv:n och datorn
bara utifallatt
pratar om olika färger på blixtarna
de hämtar upp briojärnvägen från källaren
det var år och dar sen sist
jag hör hur de och kompisarna kuckilurar på ovanvåningen
om hur mysigt det är med åskan
regnet som smattrar mot rutan
mullret
de pratar, bygger, leker
både spännande och mysigt
jag kikar ut genom fönstren
som jag ju så ofta gör
gör en lista i huvudet
på växter att flytta och dela
till mitt nya rum där ute bredvid köksträdgården
där står redan katsuran som jag fick av en vän
kan ni tänka
vilken fantastisk gåva
trädgårdsinspirationen far runt i kroppen
mullret där ute
det är härligt
snart blir det glass

when the rain is pouring down
and the thunder rolls
a day on our summer vacation
mine and the boys
it gets dark both outdoors and indoors
we pull out the cables to the tv and the computer
just in case
talking about different colors of the lightnings
they pick up brio railway from the basement
it was years and days since last
I hear how they and their friends are talking upstairs
about how cozy it is with the thunder
the sound of raindrops against the window
thunder
they talk, build, play
both cozy and exciting
I peek out the windows
as I so often do
making a list in my head
of plants to move
to my new room out there next to the vegetable garden
there is already the katsura that I got from a friend
can you imagine
what an amazing gift
the gardeninspiration rushing around my body
it is lovely
soon there will be ice cream

4 kommentarer:

  1. Gillar verkligen bilderna! De känns både regntunga och skira på en och samma gång. Hoppas ni får lagom mycket regn. /Malin

    SvaraRadera
  2. Ibland är det gott att trädgårdera från fönstret, ta en paus och komma ifatt inomhus.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Kan ju inte säga att jag gillar åska men det kan vara skönt att sitta på verandan och mysa med en kopp kaffe i sällskap av andra.
    Önskar dig en fin sommarvecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Dina bilder är fina på Instagram men här på bloggen blir de helt magiska
    hälsar din Barbarosa

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...